Algunes nocions sobre el feedback

Concepte de feedback

Centrats en la formació, el feedback seria aquell procés en què estudiant/s i professor comparteixen informació (reforç positiu i correccions i millores) amb la finalitat de realitzar els ajustos necessaris en el procés d’aprenentatge per assolir els objectius formatius.

“El feedback és essencial per promoure l’aprenentatge i assegurar que s’assoleixen els objectius d’aprenentatge”.

Tipus de feedback

Principalment, distingim entre dos tipus de feedback:

Formal: reunions periòdiques, pactades, sobre temes concrets
Informal: més immediat, el generat després d’una acció concreta.

Tot i que també podríem parlar d’altres tipus de feedback: individual (entre l’estudiant i el seu professor; presencial o escrit); grupal (entre un grup d’estudiants i el professor, requereix dinàmica de grups); màquina-persona (quan el feedback es programa automatitzat en la interacció de l’estudiant), entre iguals (quan l’intercanvi d’informació es realitza entre estudiants)

Diferències entre el feedback i l’avaluació

A diferència de l’avaluació (que pot ser formativa o sumativa), el feedback sempre és formatiu.

Així doncs, el feedback ha de ser realitzat durant l’acció formativa perquè les conclusions que se’n derivin puguin ser aplicades abans de la finalització de la mateixa.

Feedback estructurat i centrat en qui aprèn

Quatre són les idees bàsiques per a aquest tipus de feedback:

1 Auto-reflexió per part de l’estudiant

2 Centrat en qui aprèn

3 Preparació prèvia dels temes a tractar

4 Relació de confiança entre l’estudiant i el professor

Es tracta doncs de reunions estructurades i centrades en l’estudiant que requereixen:

  • Tractament de temes concrets i pactats prèviament
  • Espai i temps també pactat per facilitar la reflexió prèvia
  • És convenient tractar primer els punts positius per passar després als que s’han de millorar ia les mesures correctores si fos el cas.
  • És important que sigui l’estudiant qui valori el seu procés en primer lloc (l’autoreflexió: punts forts, punts a millorar), i el professor pot valorar i/o validar en un segon moment.
  • Les conclusions de la sessió han de ser explícites, i comportar un compromís per part de l’estudiant

Habilitats que s’utilitzen

  • El feedback estructurat ha de desenvolupar les següents habilitats:
  • Respecte i interès
  • Involucrar a l’estudiant en el seu procés d’aprenentatge
  • Centrar en casos concrets, reals
  • Llenguatge formatiu, no avaluatiu
  • Evitar valoracions usant l’experiència del professor com a llei
  • Centrar en comportaments que puguin canviar
  • Sessions curtes, entre 10-20 minuts
  • Realització de feedback a situacions immediates o pròximes en el temps

Beneficis del feedback

  • Reforça la relació professor-estudiant i reafirma la figura del docent 
  • Crea un àmbit de treball sistemàtic, organitzat i pactat 
  • Entrena al professor i l’estudiant en una metodologia:
  • Centrada en qui aprèn, potenciant l’autoreflexió
    Crea l’hàbit de preparació prèvia
    Reunions eficients, gestió del temps

  • És un instrument formatiu

Cost del feedback

L’únic cost que implica el feedback és el de temps.


Article sota Avaluació en l’eFormació

Si ho vols compartir: