Les activitats a la formació online
Les activitats son propostes de treball que condueixen a treballar i a assolir els objectius d’aprenentatge proposats. Com el seu nom implica, suposen algun tipus d’acció o activitat per part de l’estudiant, des de la lectura, l’audició, la reflexió, la retenció, la síntesi, la presa de decisions, etc. Les activitats d’aprenentatge poden ser molt diverses, ja que han d’adequar-se al tipus d’aprenentatge que es pretengui.
No és possible concebre una acció formativa en la que no hi hagi activitats d’aprenentatge. Aquestes hi són presents sempre, encara que no hagin estat presentades com a tals (per exemple, en cursos en què l’activitat que realitza l’estudiant és llegir, escoltar, comprendre i prendre notes de la presentació oral d’un expert).
En l’àmbit de l’educació mèdica i referit a la competència professional, l’esquema més difós i seguit és el de la Piràmide de Miller. Segons Miller, hi ha 4 nivells de la competència professional:
- Nivell 1. Saber (knowlege). Correspon a la primera part cognitiva de la competència i representa el coneixement en abstracte.
- Nivell 2. Saber com (competence). Encara dins el nivell cognitiu de la competència, aquest estadi fa referència al coneixement contextualitzat, i inclou habilitats del tipus de presa de decisions i raonament clínic.
- Nivell 3. Mostra com (performance). Aquest estadi inclou ja el comportament, l’habilitat. Fa referència a un comportament contextualitzat però en contextos simulats (no reals)
- Nivell 4. Fer (action). En el vèrtex superior de la piràmide, Miller hi situa l’expressió completa de la competència: el fer i en contextos reals.
Situats en el context presencial, per al treball de cada un dels estadis competencials de Miller, s’identifica una tipologia d’activitats més adequada, a saber:
L’ús de la tecnologia, tant a nivell local com en xarxes digitals i entorns virtuals, incorpora noves accions, diferents de les realitzades a la presencialitat, que un usuari pot realitzar en el context virtual amb les eines digitals. L’ús educatiu d’aquestes accions permet ampliar l’espectre de tipus d’activitats que són susceptibles d’ús per al treball de cada un dels estadis competencials de Miller.
En dissenyar les activitats per a la formació online, la tipologia identificada per cada estadi es pot ampliar, sense voler ser exhaustius, amb algunes de les següents possibilitats:
Nivell competencial | Activitats possibles a través de les TIC | Algunes Eines i Serveis adequats |
Saber Saber |
• Realitzar cerques a la xarxa (tant en cercadors generalistes com en especialitzats) |
Google: http://www.google.com/ Bing:
Wikipedia: Tripdatabase: |
• Sindicar continguts RSS |
Google Reader: |
|
• Marcar, establir bookmarks (i social bookmarks) de pàgines web |
Delicious: |
|
• Etiquetar i catalogar referències |
Zotero: |
|
• Realitzar periodisme blog (publicar i comentar)• Analitzar opinions (moderar comentaris) |
Blogger: WordPress: |
|
• Participar en microblogings, amb gestió de temes a partir d’etiquetes (hastags). |
Twitter: |
|
• Elaborar Mapes mentales |
CMapsTools: |
|
• Elaborar i Compartir informació (Google Drive, Dropbox) |
Google Drive: Dropbox: |
|
• Assistir a videoconferències online• Participar en webinars (seminaris en web) |
WiziQ: |
|
• Visualitzar videos |
Youtube: Vimeo: |
|
• Explorar presentacions (i presentacions interactives) |
Slideshare: Present.me: Prezi: |
|
• Participar en processos de pluja d’idees |
MediaWiki: Fòrums virtuals |
|
· Llegir artícles i documents· Revisar el material del curs |
eXelearning: Moodle: Espais de recursos del propi EVA |
|
• Discussions amb diferents graus de direcció |
Google groups: Els espais de comunicació del propi EVA Skype: |
|
Realització de:
• Proves objectives (test MCT) • Proves d’associació amb correccions i feedbacks automàtics del sistema. |
jClic: eXelearning: Espais de recursos del propi EVA |
|
• Preguntes obertes i realització d’informes |
Google Drive: |
|
…/… |
…/… |
|
Mostrar |
• Participar en jocs de rol |
WebQuest: |
• Resolució i discussió de casos i de problemes |
Espais de l’EVA |
|
• Seguiment de laberints d’acció (amb presa de decisions) |
Moodle: |
|
• Realització de presentacions | Slideshare, Present.me, Eines Ofimàtiques (Office, IWork, OpenOffice), Prezi, Google Drive | |
• Realització de vídeos i podcasts |
Present.me: Audacity: Windows Movie Maker, Apple iMovie,… |
|
• Simulacions de realitat virtual (Casos clínics per ordinador) |
SIU School of Medicine: |
|
• Pacients simulats virtuals |
Virtuals Patiens: |
|
…/… |
…/… |
|
Fer |
• Anàlisis de Videogravació pròpia |
Eines Ofimàtiques (Office, IWork, OpenOffice), Prezi, Google Drive |
· Anàlisis de los pròpies registres |
Eines Ofimàtiques (Office, IWork, OpenOffice), Prezi, Google Drive |
|
• Realització i manteniment del Portafoli virtual |
Mahara: |
|
• Resolució i Discussió de casos reals | Fòrums professionals, Microblogging, Webs especialitzades, Espais del propi EVA… |
|
• Periodisme blog |
Blogger, WordPress |
|
• Realitzar presentacions | Slideshare, Present.me, Eines Ofimàtiques (Presentacions), Prezi, Google Drive, vídeos,… | |
…/… |
…/… |
Es poden consultar algunes llistes d’eines classificades als següents enllaços:
§ CAMINO, M.J., Fundación CATIC, Resumen de utilidades educativas 2.0: http://www.educacontic.es/blog/resumen-de-utilidades-educativas-2-0
§ MARTÍ, J., Herramientas 2.0: http://www.xarxatic.com/herramientas-2-0/
§ DOMIGO, J.; 150 herramientas para crear materiales didácticos online: http://juandomingofarnos.wordpress.com/2010/10/14/150-herramientas-gratuitas-para-crear-materiales-didacticos-on-line/
§ CAPOZZOLI, C., Web 2.0 Resources for 21ts Century Instrction: http://web20guru.wikispaces.com/Web%202.0%20Resources
§ George Couros, Patrick Larkin, Kelly Tenkely, Adam Bellow, Silvia Tolisano, Steven Anderson, Cory Plough, Beth Still, Larry Ferlazzo, Lee Kolbert, and Richard Byrne;The Super Book of Webtools for Educators: http://www.freetech4teachers.com/2011/09/great-overview-of-web-tools-for.html
Apunts sota Activitats a l’eFormació
Si ho vols compartir: