Algunes idees sobre comunitats virtuals
Podríem dir que una Comunitat Virtual és aquell conjunt d’individus interessats en una àrea del coneixement comuna i que estableixen un vincle a través de la comunicació per internet
Una comunitat ha de servir a un objectiu clar i per això cal cobrir unes necessitats reals i existents tenint en compte els diferents perfils dels seus membres.
Però… què hi busquen els usuaris en una comunitat? I què ha de tenir una comunitat per a què s’hi quedin?
Els membres d’una comunitat hi busquen:
- Desenvolupament professional
- Actualització del coneixement
- Intercanvi d’opinions
- Relacions professionals i/o comercials
- Sentit de pertinença
Funcionalitats principals de la comunitat:
- Comunicació i relació
Dues de les funcions principals, que generen sentiment de pertinença, permeten la col·laboració, participació i interacció dels membres i l’establiment de relacions professionals i personals - Informació
La comunitat proveeix de recursos informatius efectius a tots els seus membres, recursos proporcionats pels responsables o pels mateixos membres de la comunitat - Serveis de valor afegit
- dirigits a les activitats mateixes de la comunitat (eines treball en xarxa)
- dirigit a la relació (activitats socials)
Les persones arriben a la comunitat pel seu contingut, però s’hi queden per la utilitat i les relacions
En una Comunitat virtual doncs, son molt important les eines de comunicació i relació, però també totes aquelles eines adreçades a optimitzar la informació i a la gestió el coneixement.
Pensar doncs en una comunitat com en espai virtual comú amb un fòrum de relació i un repositori simple d’arxius seria una imatge reduccionista del potencial de la comunitat.
Una Comunitat necessita d’eines fiables i potents, facilitadores i efectives.
Algunes de les eines podrien ser:
De Comunicació i Relació:
No Temps Real | Temps Real | |
---|---|---|
un-a-un |
eMail |
Instant messaging |
molts-a-molts |
Fòrums |
Xat |
Informació | Gestió del coneixement |
---|---|
. Directoris (arxius compartits) . Enllaç a web . FAQs ….. |
. Wiki . Diaris / Blogs . Enquestes . Glossaris interactius . Tallers . Tasques . Agenda . Cerca …. |
La interfície amb la que es presenta la comunitat ha de ser adequada a la tipologia de destinataris.
Una comunitat no ha de considerar-se només un conjunt d’individus al voltant d’unes eines i amb una interfície determinada, sinó que cal que aquests elements interactuin de forma positiva i efectiva. Així doncs, a banda de les eines i interfície, la comunitat necessita d’un altre element importantissim: la dinamització i administració de la comunitat.
Tots ells son aspectes que cal considerar i ajustar de forma acotada i concreta en un projecte de Comunitat Virtual.
Apunts sota Aspectes Generals/Comunicació/Entorn a l’eFormació
(publicat originalment al 2006)