Els valors en la formació virtual
Els valors
Malgrat la seva intangibilitat, la realitat dels valors és inqüestionable. Les persones prenem consciència d’aquesta realitat dels valors quan els vivenciem en situacions concretes, quan els sentim a les pròpies vides. I els valors modelen la nostra consciència i el nostre comportament.
Si els valors es manifesten obertament per mitjà de les nostres sensacions i vivències, és lògic pensar que també s’aprenen a través d’elles. Així doncs, parlar d’educació en valors és parlar de la necessitat de crear i afavorir espais de vivència en els quals les persones puguem sentir, experimentar i vivenciar.
Els valors no s’ensenyen, s’aprenen. Per tant, el que cal és facilitar els moments que permetin vivenciar-los. També és important facilitar els models que mostrin les actituds i els valors adequats a seguir.
Models d’avaluació
Models d’avaluació i el seu interés en Educació Mèdica
L’avaluació en educació medica (de fet, en qualsevol tipus d’educació) constitueix un camp molt ampli i alhora complexe d’estudi i d’aplicació. Molt ampli ja que el concepte incideix i es relaciona en àmbits i aspectes tan diversos com poden ser la satisfacció de la formació, l’avaluació d’aprenentatges i/o la certificació, els sistemes de garantia de la qualitat dels programes i ensenyaments, les polítiques educatives, etc. Complexe en el sentit que cal tenir-hi en compte variables sovint de naturalesa diversa.
Per parlar de models d’avaluació en aquestes ratlles però, centrarem el terme en l’avaluació d’accions formatives, en l’avaluació d’aprenentatges i competències professionals.
L’Entorn Virtual d’Aprenentatge (EVA)
Quan parlem de formació online ens referim a una modalitat de formació no presencial o formació a distància en la qual internet possibilita la interacció entre els distints elements que hi participen.
La formació online és aquella que es serveix de mitjans electrònics per a la interacció entre els distints agents i elements que s’integren en un procés de formació (estudiantes, professor, materials, entorn, recursos…).
Un sistema de formació online possibilita que el formador i els estudiants puguin seguir un procés d’aprenentatge sense necessitat de coincidir ni en l’espai ni en el temps. Així doncs, una de les característiques més importants d’aquests tipus de formació és el que s’anomena asincronia espai-temporal.
Aquesta interacció pot limitar-se a l’ús del correu electrònic, però també pot estar estructurada en entorns més elaborats, parcel·les d’internet configurades específicament, amb funcionalitats de comunicació, de formació, d’administració i gestió i de serveis. Són els anomenats Entorns Virtuals d’Aprenentatge (EVA), o també Campus Virtuals.
De totes maneres, quan considerem els distints elements que intervenen en un procés formatiu, identifiquem l’entorn com un aspecte clau que determina la qualitat del procés (entenent la qualitat com la major adaptació a les necessitats de tots i cadascun dels estudiants). Per aquesta raó, podem considerar que la formació online ha de proveir-se d’un entorn adequat per a l’aprenentatge.